Informace

Poskytování zdravotních služeb se řídí platnými právními předpisy –  zejména Zákonem 372/2011 Sb. O zdravotních službách, ve znění pozdějších předpisů. Podmínky poskytování zdravotních služeb jsou (v souladu s legislativou) dále upraveny tímto Vnitřním řádem zdravotnického zařízení.

Vnitřní řád ordinace

  1. Pacient je povinen řídit se tímto vnitřním řádem zdravotnického zařízení.
  2. Prosíme, dodržujte individuální léčebný a diagnostický postup navržený zdravotnickým personálem.
  3. Pravdivě, prosím, informujte ošetřující zdravotnický personál o dosavadním vývoji zdravotního stavu a dodržování léčebného režimu, včetně informací o infekčních nemocech, o zdravotních službách poskytovaných jinými poskytovateli, o užívání léčivých přípravků, včetně užívání návykových látek, a dalších skutečnostech podstatných pro poskytování zdravotních služeb. Nesplnění této povinnosti je považováno za hrubé porušení tohoto vnitřního řádu.
  4. Ke zdravotnickým pracovníkům se, prosím, chovejte dle zásad slušného chování a řiďte se jejich pokyny.
  5. Před a během vyšetření, prosím, nepožívejte alkohol nebo jiné návykové látky. Pacient je povinen podrobit se na základě rozhodnutí ošetřujícího lékaře v odůvodněných případech vyšetřením za účelem prokázání, zda je nebo není pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek.
  6. Ctíme práva pacientů. Etický kodex „Práva pacientů ČR“ navazuje na tento vnitřní řád.
  7. Při vstupu do ordinace můžeme požadovat, abyste prokázal/a svou totožnost platným dokladem s Vaší fotografií (občanský průkaz, pas, povolení k pobytu). V opačném případě může být Vaše návštěva u lékaře odmítnuta.
  8. Při jakékoliv změně pojišťovny, jména, adresy bydliště, čísla telefonu, mailu, zaměstnavatele, hlaste tyto změny bezodkladně.
  9. ordinace pracuje v režimu každodenního objednávání. Objednat se můžete telefonicky, e-mailem, SMS nebo přes aplikaci Sestra Emmy, případně osobně. V provozu je hlasový robot Hlas Emmy umožňující záznam požadavku i v době, kdy není možné odbavovat telefonní hovory.
  10. Pokud máte akutní obtíže, napište nám zprávu přes e-mail, aplikaci Sestra Emmy, pošlete nám SMS nebo nám zavolejte. Domluvíme se na konkrétním čase Vaší návštěvy – obvykle ještě tentýž den.
  11. Pracovně-lékařské prohlídky provádíme na základě vyplnění písemné  „Žádosti o provedení pracovně-lékařské prohlídky“, kterou zaměstnanci vydává zaměstnavatel. Lékař může provedení prohlídky odmítnout, pokud nebude oprávněn takovou lékařskou prohlídku provést, a to dle zákona č. 373/2011 Sb. o specifických zdravotních službách nebo také dle vyhlášky č. 79/2013 Sb. o pracovně-lékařských službách a některých druzích posudkové péče.
  12. Prosím, objednejte se včas k Vašemu předoperačnímu vyšetření. Zde je nutné naplánovat potřebná doplňková vyšetření (laboratoř, EKG, RTG…). Nenechávejte, prosím, prohlídku na poslední chvíli před termínem Vaší operace.
  13. Těhotenskou prohlídku doporučujeme podstoupit až po 20. týdnu těhotenství.
  14. Dodržujte datum a čas objednání. V případě, že zjistíte, že se nebudete moci dostavit včas na sjednaný termín, informujte nás. Ordinace je plně vytížená a Váš termín velmi rychle a rád využije někdo jiný.

V případě, že dorazíte na objednaný termín s více než pětiminutovým zpožděním, může být Vaše návštěva u lékaře přeložena nebo odmítnuta, aby nedošlo k narušení časů objednání ostatních pacientů. Doporučujeme proto ponechat si dostatečnou časovou rezervu.

  1. Respektujte, že pořadí pacientů určuje lékař. Skutečně se maximálně snažíme dodržovat časy objednání. Bohužel mohou nastat nepředvídatelné situace, kdy se čas objednání může změnit. Nejčastěji se tak děje kvůli náročnosti problému pacienta před Vámi, který vyžaduje od lékaře více času, než bylo plánováno. Tuto situaci nejsme schopni předem ovlivnit, protože často nevíme, co pacienta k lékaři přivádí. Praktický lékař je tak lékařem prvního kontaktu s nemocným pacientem. Ponechejte si proto, prosím, dostatečnou časovou rezervu v případě, že poté někam spěcháte.
  2. Registrovaní pacienti mají přednost před neregistrovanými, pokud nejsou klinické důvody, aby tomu bylo jinak.
  3. Respektujte a dodržujte opatření k omezení šíření infekčních onemocnění. Máte-li teplotu nebo příznaky respiračního onemocnění (kašel, rýma), užívejte v čekárně i ordinaci ústenku či respirátor.
  4. Časové možnosti pro jednotlivá ošetření a prohlídky jsou omezené. Může také nastat situace, kdy Vás lékař požádá přijít znovu k dořešení Vašich obtíží. Rozumíme, že někdy je potřeba řešit více obtíží najednou, ale lékař se musí postarat i o další čekající pacienty, abychom předešli velkému časovému skluzu u ostatních. Stává se to výjimečně, ale pokud k takovéto situaci dojde, respektujte, prosím, lékaře a sjednejte si s ním další termín ošetření.
  5. Občas se stává, že na termín Vašeho ošetření dorazíte i s partnerem nebo jinou osobou blízkou, která jde s Vámi následně i do ordinace lékaře. Avšak pokud bude termín rezervovaný pouze na jednu osobu, tak doprovod, s kterým se dostavíte, nebude lékařem ošetřen.
  6. Vystavování opakovaných receptů. Opakované recepty předepisujeme u pacientů s dlouhodobě kompenzovanou nemocí, kde je dobře nastavená dlouhodobá léčba. Ale i v tomto případě je nutné na vyzvání lékaře na kontrolu přijít, většinou po 6-12 měsících dle povahy nemoci a stavu pacienta. Další opakované recepty vystavujeme až po této kontrole. Recept obdržíte nejpozději druhý pracovní den, ne však nutně ihned.
  7. Nemůžeme brát všechny telefony. V ordinaci neustále zvoní telefon. Sestra se však musí primárně věnovat potřebám pacientů fyzicky přítomných v ordinaci a až poté může přijímat telefonní hovory. Pokud se nedovoláte napoprvé, pošlete nám zprávu přes e-mail, aplikaci Sestra Emmy nebo pošlete SMS, ozveme se Vám zpět.
  8. Souhlas s výkonem. Nepožadujeme písemný souhlas se žádným výkonem prováděným v ordinaci, s výjimkou případů, které stanoví zákon (například ústní souhlas s odběrem krve na testování HIV). Z tohoto důvodu je důležité, abyste vyjádřili svůj nesouhlas ústně, pokud s výkonem nesouhlasíte.
  9. Ceník služeb, které nejsou hrazené z veřejného zdravotního pojištění, najdete v čekárně ordinace. Je vaší povinností uhradit cenu za výkon, který nehradí zdravotní pojišťovna. Pokud nevíte, zda a jak je daný výkon zpoplatněn, zeptejte se, prosím.
  10. V čekárně ani v ordinaci netelefonujte. Berte, prosím, v potaz, že v čekárně mohou být nemocní lidé, kterým není dobře, a Vaše hovory je mohou rušit. V případě, že si potřebujete nutně zatelefonovat, odejděte, prosím, na chodbu, abyste nerušili ostatní.
  11. Nelze nikoho verbálně ani fyzicky napadat. Nerespektování pravidel občanského soužití a dobrých mravů je považováno za závažné porušení vnitřního řádu.
  12. Mluvíme česky a anglicky. Z tohoto důvodu nemůžeme ošetřit pacienty, kteří nemluví česky, slovensky ani anglicky, resp. pouze v případě, že přijdou
    v doprovodu tlumočníka, který je kompetentní tlumočit mezi jazykem pacienta a češtinou/angličtinou.
  13. Je zakázáno pořizovat fotografie, video či audio záznamy v ordinaci
    bez předchozího písemného souhlasu.
  14. Je zakázáno jakkoliv ničit a poškozovat vybavení a interiér ordinace a čekárny.
  15. Pokud se registrujete k jinému praktickému lékaři, Váš nový lékař zažádá o Výpis z Vaší zdravotnické dokumentace, který dle zákona pošleme v termínu do 30 dnů. Samotná zdravotnická dokumentace se ze zákona

nepředává.

 

Porušení vnitřního řádu má důsledky. V případě opakovaného anebo závažného porušení tohoto vnitřního řádu můžeme Vaši péči oprávněně ukončit na základě ustanovení § 48 odst. 2 (d) zákona č. 372/2011 Sb. o zdravotních službách, ve znění pozdějších předpisů. V případě ukončení Vaší péče z důvodu porušení vnitřního řádu Vám dáme písemné vyrozumění s uvedením důvodů pro tento krok, v souladu s §48 odst. 5 stejného předpisu.

 

Vnitřní řád je platný od 15.6.2024.

 

 

Práva pacientů ČR


Etický kodex „Práva pacientů“ navrhla, po připomínkovém řízení definitivně formulovala a schválila Centrální etická komise Ministerstva zdravotnictví České Republiky. Tato práva pacientů jsou prohlášená za platná dnem 25. února 1992.

  1. Pacient má právo na ohleduplnou odbornou zdravotnickou péči prováděnou s porozuměním kvalifikovanými pracovníky.
  2. Pacient má právo znát jméno lékaře a dalších zdravotnických pracovníků, kteří ho ošetřují. Má právo žádat soukromí a služby přiměřené možnostem ústavu, jakož i možnost denně se stýkat se členy své rodiny či s přáteli. Omezení takovéhoto způsobu (tzv. kontinuálních) návštěv může být provedeno pouze ze závažných důvodů.
  3. Pacient má právo získat od svého lékaře údaje potřebné k tomu, aby mohl před zahájením každého dalšího nového diagnostického 
    či terapeutického postupu zasvěceně rozhodnout, zda s ním souhlasí. Vyjma případů akutního ohrožení má být náležitě informován o případných rizicích, která jsou s uvedeným postupem spojena. Pokud existuje i více alternativních postupů nebo pokud pacient vyžaduje informace o léčebných alternativách, má na seznámení s nimi právo. Má rovněž právo znát jména osob, které se na nich účastní.
  4. Pacient má v rozsahu, který povoluje zákon, právo odmítnout léčbu a má být současně informován o zdravotních důsledcích svého rozhodnutí.
  5. V průběhu ambulantního i nemocničního vyšetření, ošetření a léčby má nemocný právo na to, aby byly v souvislosti s programem léčby brány maximální ohledy na jeho soukromí a stud. Rozbory jeho případu, konzultace a léčba jsou věcí důvěrnou a musí být provedena diskrétně. Přítomnost osob, které nejsou na léčbě přímo zúčastněny, musí odsouhlasit nemocný, a to i ve fakultních zařízeních, pokud si tyto osoby nemocný sám nevybral.
  6. Pacient má právo očekávat, že veškeré zprávy a záznamy týkající se jeho léčby jsou považovány za důvěrné. Ochrana informací o nemocném musí být zajištěna i v případech počítačového zpracování.
  7. Pacient má právo očekávat, že nemocnice musí podle svých možností přiměřeným způsobem vyhovět pacientovým žádostem o poskytování péče v míře odpovídající povaze onemocnění. Je-li to nutné, může být pacient předán jinému léčebnému ústavu, případně tam převezen po té, když mu bylo poskytnuto úplné zdůvodnění a informace o nezbytnosti tohoto předání a ostatních alternativách, které při tom existují. Instituce, která má nemocného převzít do své péče, musí překlad nejprve schválit.
  8. Pacient má právo očekávat, že jeho léčba bude vedena s přiměřenou kontinuitou. Má právo vědět předem, jací lékaři, v jakých ordinačních hodinách a na jakém místě jsou mu k dispozici. Po propuštění má právo očekávat, že nemocnice určí postup, jímž bude jeho lékař pokračovat v informacích o tom, jaká bude jeho další péče.
  9. Pacient má právo na podrobné a jemu srozumitelné vysvětlení v případě, že se lékař rozhodl k nestandardnímu postupu či experimentu. Písemný vědomý souhlas nemocného je podmínkou k zahájení neterapeutického i terapeutického výzkumu. Pacient může kdykoliv, a to bez uvedení důvodu, z experimentu odstoupit, když byl poučen o případných zdravotních důsledcích takového rozhodnutí. 
  10. Nemocný v závěru života má právo na citlivou péči všech zdravotníků, kteří musí respektovat jeho přání, pokud tato nejsou v rozporu s platnými zákony. 
  11. Pacient má právo a povinnost znát a řídit se platným řádem zdravotnické instituce, kde se léčí. Pacient má právo kontrolovat svůj účet a vyžadovat odůvodnění jeho položek bez ohledu na to, kým je účet placen.